In mijn online-agenda kan men de meest actuele stand van zaken vinden over de wachttijden in mijn praktijk. De wachttijd voor volwassenen en kinderen en jeugdigen is gelijk. Per locatie wordt de actuele wachttijd gegeven. Ik vind het belangrijk dat men zo snel mogelijk terecht kan voor een kennismakingsgesprek als daar behoefte aan is. Je meldt je namelijk niet voor niets nu aan voor een afspraak. Ik werk slechts een dag in de week op de locaties in Rijswijk en Hoek van Holland. Mijn hoofdpraktijk bevindt zich in Bergschenhoek waar ik de meeste dagen aanwezig ben. Vaak is er meer plek in Bergschenhoek dus als je eerder terecht wilt dan raad ik je aan op deze locatie een afspraak in te plannen.
Als de wachttijd in mijn online-agenda langer dan 4 weken duurt of als er enige spoed geboden is dan kan men een e-mail sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en dan zal ik buiten de online-agenda om een plek voor je vrij maken. Dat is over het algemeen geen enkel probleem behalve als ik ziek ben of rond mijn grote vakantie.
Als er sprake is van crisis dan moet men altijd direct contact zoeken met de huisarts. Ik lever geen crisiszorg of spoedzorg voor ernstige problematiek. Als er sprake is van ernstig middelenmisbruik, psychotische verschijnselen en suicidaliteit dan kan ik je binnen mijn praktijk niet helpen.
Als na de intake wordt besloten tot behandeling dan kan deze meteen van start gaan. Er bestaat geen wachttijd tussen de intake en de behandeling in mijn praktijk. We gaan dus direct aan de slag als het probleem duidelijk in kaart is gebracht en als ik je met dit probleem de juiste begeleiding kan bieden. De frequentie van de gesprekken is meestal eens in de twee weken. Maar als het nodig of wenselijk is dan zien we elkaar meer of minder frequent. De behandeling duurt zo kort mogelijk maar zo lang als het duurt. Soms hebben mensen al genoeg aan 1 of 2 gesprekken, soms duurt het 20 gesprekken. Gemiddeld is men tussen de 5 tot 10 sessies weer boven jan.
Mocht je in betere handen zijn bij een meer gespecialiseerd iemand of een instelling dan verwijs ik altijd door. Als blijkt dat er niet voldoende vorderingen worden gemaakt (of dat een andere insteek na de eerste behaalde stappen wenselijk is) dan gaan we samen kijken of je voor het vervolg van je proces beter elders terecht kan. Iedereen verdient de beste zorg. Ik zie het als mijn missie om iedereen zo goed mogelijk bij te staan. Maar ik ben ook de eerste die aangeeft als ik vind dat ik je niet goed genoeg kan helpen en dat een andere hulpverlener betere zorg kan bieden voor jouw specifieke klacht of probleem.
Als basispsycholoog werk ik niet binnen de kaders van de GGZ als het gaat om de vergoeding vanuit de zorgverzekeraars. Dit betekent dat de wachttijd niet afhankelijk is van de zorgverzekeraar waar de patient verzekerd is. Het betekent ook dat ik alleen vergoed wordt vanuit de aanvullende polissen onder psychosociale zorg en dat sommige verzekeraars mij helemaal niet vergoeden. Als je de sessies vergoed wilt krijgen vanuit de basisverzekering dan kun je je laten verwijzen door de huisarts naar bijvoorbeeld de POH-GGZ of een instelling.
Wanneer je de wachttijd te lang vindt bij mij of bij een aanbieder binnen de GGZ, kun je altijd contact opnemen met de zorgaanbieder, of je zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Je zorgverzekeraar kan je ondersteunen, zodat je binnen 4 weken van het eerste contact met een zorgaanbieder een intake gesprek krijgt en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamelijk zijn overeengekomen.