Diagnostiek
Exact de vinger op de zere plek en aandacht voor emotionele intelligentie
In de diagnostische fase is het belangrijk te onderzoeken wat er moet veranderen. Tijdens de diagnostiek inventariseer en kwantificeer ik de klachten en problemen. Om te achterhalen wat er precies speelt bij jullie kind, gebruik ik naast mijn klinische blik, ook meetinstrumenten. Ik gebruik verschillende vragenlijsten die jullie invullen -als ouder of de leerkracht. Ook zijn er vragenlijsten die jullie kind zelf invult vanaf een bepaalde leeftijd. Zo krijg ik een goed beeld van het probleemgedrag en de vaardigheden op een gestandaardiseerde manier. En dat is belangrijk voor een goede diagnose en behandelplan. Ik doe uitvoerig onderzoek naar de kwalitiet van de ouder-kindrelatie. Het is voor mij standaard om altijd een emotio focused analyse te maken van de interactie tussen ouder en kind om de emotioregulatievaardigheden van het kind te vergroten. Uit baanbrekend onderzoek van John Gottman blijkt dat emotie coaching zorgt voor emotionele intelligente kinderen en dat het EQ de belangrijkste voorspeller is van een gelukkig leven voor je kind.
Tijdens de diagnostiek bepalen we de voorlopige hulpvraag van je kind en jullie als ouder en creƫren we concrete behandeldoelen.
Geen onterecht etiket of label: ieder kind zijn eigen label
Kinderen worden vaker wel dan niet gediagnosticeerd met ontwikkelingsstoornissen als AHDD of PDD nos als ze last hebben van boosheid of koppigheid (vaak de jongens) of worden geetiketeerd als hoogsensitief (vaak de meisjes). Het is heel interessant en belangrijk om te kijken of je kind echt een stoornis heeft (wat natuurlijk het geval kan zijn en wat belangrijk is om te ontwaren) of dat er iets anders speelt.
Niet te snel een etiket op je kind
Vervolgens kijk ik of er wordt voldaan aan een beschrijvende DSM-V classificatie en ontwerp ik een theorie over de factoren die de klachten en problemen veroorzaken of instandhouden door analyses te maken van problematisch gedrag, de pijnlijke emoties of moeilijke situaties.
Als we daarna een definitieve hulpvraag en behandeldoel voor het kind of de ouders hebben vastgesteld, zal ik voorlichting geven over de gediagnosticeerde stoornis en de bijbehorende behandeling.
De laatste fase in de diagnostiek is het ontwikkelen en voorstellen van een op maat gemaakt behandelplan. Ik werk evidence-based. Samen gaan we kijken of we overeenstemming hebben in de doelen en of het kind en de ouders zich kunnen vinden in de aanpak die ik voorstel en of ik aan jullie verwachtingen kan voldoen. Als ik niet het nodige kan betekenen dan verwijs ik door naar de juiste instantie.
Ouders helpen hun kind met hulp van een expert
Soms blijkt tijdens de diagnostiek het allemaal mee te vallen en is er sprake van overbezorgdheid van de ouder over normale, gezonde emoties of gedrag. Vaak blijkt er echter sprake van een probleem waar ik jullie kind als psycholoog goed bij kan helpen en meestal begin ik dan eerst bij het helpen van de ouders. Of wordt duidelijk uit de analyses dat ik het beste alleen de ouder kan begeleiden om het probleem op te lossen. Het kan ook dat ik jullie kind doorverwijs naar een collega met een bepaalde expertise of een instelling als blijkt dat wenselijk of noodzakelijk is.
Ik wil jullie kind zo goed mogelijk bijstaan in zijn ontwikkeling en herstel en een goede en de juiste diagnose helpt mij hierbij.